Schouder

Zoek informatie over mogelijke klachten

Schouder

Herken jij je in een van de onderstaande klachten, dan zijn wij jou schouder om op te steunen!
Wees gerust, ook als jou klacht hier niet precies tussen staat kunnen wij je helpen!

Schouderpees klachten

De schouder is een complex gewricht, met veel bewegingsmogelijkheden. De schouder kan uitsluitend goed bewegen in deze verschillende richtingen door een samenspel van een aantal belangrijke pezen en spieren.

Een schouderpeesklacht kan ontstaan door een trauma, waarbij de pees een scheurtje oploopt. Maar ook kan er sprake zijn van een overbelasting van een van de pezen. Dit hoeft niet altijd te zijn doordat je véél meer bent gaan doen, maar kan ook onstaan doordat je pees veel minder kan hebben. Er zijn tal van factoren welke hier invloed op hebben, zoals stress, slaap, voeding, medicatiegebruik, etc.

Herkenbare klachten zijn vaak:
- Pijn aan de zijkant of voorkant van de schouder/bovenarm
- Onvermogen tot het heffen van de arm

Het herstel van een peesirritatie is complex. Belangrijk is om op de juiste manier een afstemming te krijgen tussen de belasting en de belastbaarheid. Anders gezegd, hoeveel kan mijn pees hebben en hoeveel moet mijn pees doen.

Frozen shoulder

De frozen shoulder is een vervelende blessure en kan enorm beperkend zijn in het dagelijks leven. Bij de frozen shoulder verstijft het gewrichtskapsel van de schouder, wat resulteerd in een bewegingsbeperkingen in vaak alle richtingen. Dit gaat vaak gepaard met veel pijn.

We kunnen de klacht grofweg indelen in 3 fases:
- De bevriezingsfase gaat gepaard met veel pijn en het langzaam afnemen van de beweeglijkheid.
- De bevroren fase kenmerkt zich door een afname van pijn, waardoor de bewegingsbeperking op de voorgrond komt te staan.
- In de ontdooiende fase gaat de beweeglijkheid van de schouder weer langzaam toenemen.

Afhankelijk van de fase kan fysiotherapie uitkomst bieden. Belangrijk om te weten is dat we de duur van het herstel niet kunnen verkorten, maar wel kunnen bijdragen aan het verminderen van bijkomende klachten.

Schouder uit de kom

Wanneer de schouder uit de kom schiet, spreken wij van een schouderluxatie. De schouderluxatie kan voorkomen bij het sporten, maar ook bij allerdaagse ongelukken.

Het oplopen van een schouderluxatie kan leiden tot instabiliteitsklachten en onzekerheid bij het gebruik van de schouder.

De schouder is, net als de heup, een kogelgewricht. Het grote verschil tussen deze gewrichten is dat de schouder een kogel is, welke maar op relatief klein oppervlakte (kom) beweegt. Terwijl de heup een kogel heeft welke veel beter omhult is door de kom.

De revalidatie bestaat voor het grootste deel uit training van de kracht en controle van de schouderspieren. In sommige gevallen wordt gekozen voor een operatie van de schouder, ook daarna is het aan te raden om te revalideren bij de fysiotherapeut.

Slijmbeurs ontsteking

Hierbij is er sprake van een ontsteking van de slijmbeurs van de schouder. De slijmbeurs is vergelijkbaar met een soort stootkussentje welke in lichte mate is gevuld met vocht en zit op plaatsen in het lichaam waar spieren/pezen langs het bot gaan. Ze hebben de functie om die spieren en pezen te beschermen.

Een slijmbeursontsteking kan spontaan ontstaan, maar ook als gevolg van het plotseling verhogen van de belasting, valpartij of herhaalde bewegingen.

Middels een echo is het perfect mogelijk de slijmbeursontsteking in kaart te brengen.

Schouderoperatie

Een schouderoperatie kan om verschillende redenen nodig zijn. Je kan een schouderprothese krijgen ivm artrose, een zogeheten "cuff-repair" als gevolg van een scheur of een operatie ivm een schouder of bovenarmbreuk.

Na een periode in mitella, gips of brace kan het soms weer angstig, pijnlijk, moeilijk zijn om je arm weer te gaan gebruiken. Na elke schouderoperatie is het aan te raden om contact te zoeken met een fysiotherapeut. In sommige gevallen voor uitgebreide begeleiding in revalidatie en soms ook uitsluitend voor het geven van wat tips en handvaten.