Nek

Zoek informatie over mogelijke klachten

Nek

Er zijn tal van verschillende nekklachten. Herken jij je in een van de onderstaande klachten, dan helpen wij jou graag!
Wees gerust, ook als jou klacht hier niet precies tussen staat kunnen wij je helpen!

Aspecifieke nekpijn

We spreken van aspecifieke nekpijn wanneer er geen aanwijzingen kunnen worden gevonden van schade. Het ontstaansmoment kan heel ver verschillend zijn. Soms door het stoten van je hoofd, maar meestal zonder duidelijke oorzaak. Dan horen we vaak 'ik zal wel verkeerd hebben gelegen', 'ik heb denk ik op de toch gezeten' of 'het schoot erin'. In 95% van alle nekpijn gevallen, gaat het om een variant van aspecifieke pijn.

Ondanks dat we niet de precieze oorzaak van de pijn kunnen achterhalen, weten we wel waar we mee aan de slag moeten om het beter te laten worden.

Spierspanningshoofdpijn

Bij spanningshoofdpijn is er vaak sprake van een drukkende/zeurende, tweezijdige hoofdpijn. Dit kan gepaard gaan met nekpijn, maar in sommige gevallen ook kaakpijn, duizeligheid, oorsuizen, wazig zien en overgevoelig zijn voor geluid of licht.

De spanningshoofdpijn kan gevoeld worden achter of boven de ogen, als een band om het voorhoofd, bij de slaapregio, boven op het hoofd en het achterhoofd. Soms kunnen meerdere locaties tegelijk aanwezig zijn. Bij toename van stress kunnen de klachten verergeren, maar sommige mensen ervaren pas hoofdpijn wanneer zij kunnen ontspannen na het werk of in het weekend.

Nekhernia

Bij een nekhernia is er sprake van een beknelde zenuw in de nek. Deze zenuw is verantwoordelijk voor het gevoel en de aansturing van een deel van de arm. Typerend voor de nekhernia is dat de pijn in de arm heftiger aanwezig is dan de pijn in de nek zelf.

Klachten welke passen bij een nekhernia zijn:

- Verminderd gevoel
- Tintelingen in de arm en/of hand
- Verminderde kracht
- Pijn in de arm
- Pijn in de nek

Whiplash

Whiplash is een term welke wordt gebruikt voor een trauma aan de nek. Bijvoorbeeld bij auto-ongelukken, flinke valpartijen of een botsing tijdens het sporten. De krachten die dan aan de nek worden blootgesteld kunnen resulteren in een blessure aan de spieren, gewrichten of banden in de nekregio.

De meest voorkomende klachten hierbij zijn nekpijn en stijfheid. Ook voorkomend zijn hoofdpijn, armpijn of een licht gevoel in het hoofd. In enkele gevallen kan het leiden tot duizeligheid, concentratieproblemen of bijvoorbeeld overgevoeligheid voor prikkels.

De meeste mensen die een whiplash oplopen herstellen hier heel goed van. Adviezen en begeleiding van de fysiotherapeut kunnen hieraan bijdragen.

Duizeligheid

Duizeligheidsklachten kunnen ontstaan door bijvoorbeeld een probleem in de nek. Bij daaiduizeligheid, ook wel BPPD of BPPV genoemd, ligt het probleem in het evenwichtsorgaan.

Bij (draai)duizeligheidsklachten wordt niet direct het verband gelegd met de fysiotherapeut. Echter kan bij sommige duizeligheidsklachten de fysiotherapeut je uitstekend helpen. Het behandelen van draaiduizeligheid kan vaak al binnen 3 keer tot een forse afname van klachten leiden.

Mogelijke behandelingen