Knie

Zoek informatie over mogelijke klachten

Knie

Er zijn tal van verschillende knieklachten. Herken jij je in een van de deze klachten? Wij helpen je graag om je klacht onder de knie te krijgen. Wees gerust, ook als jou klacht hier niet precies tussen staat kunnen wij je helpen!

Kruisbandletsel

De voorste en achterste kruisband spelen een belangrijke rol bij de stabilteit van het kniegewricht. Het scheuren van de voorste kruisband komt veel vaker voor dan de achterste kruisband. Vaak als gevolg van een trauma tijdens het sporten.

Er kan worden gekozen om te revalideren met of zonder operatie. Deze revalidatie is een intensieve periode van 9 a 12 maanden waarin we aan de slag gaan met het verbetern van kracht, coordinatie, snelheid maar bovenal bewegingskwaliteit. Hiermee stomen we je klaar om je sport weer veilig op te pakken.

Osgood Schlatter

Osgood schlatter is een aandoening welke vaak gepaard gaat met pijn net onder de knie aan 1 of beide benen. We zien dit het meeste bij jonge en actieve kinderen tussen de 8 en 14 jaar. Vaak wordt de pijn erger tijdens sporten of gymmen.

Bij osgood schlatter is er sprake van een overbelasting/irritatie van de groeischijf van het onderbeen.

Meniscus

Soms is de meniscus de oorzaak van knieklachten. Vaak herkent aan het op slot schieten van de knie, pijn tijdens buigen en strekken en draaiende bewegingen.

Vroeger werd dan vaak direct de meniscus weggehaald middels een operatie. Inmiddels komt een meniscusoperatie veel minder vaak voor.

De reden hiervoor is dat fysiotherapie een uitstekende oplossing is om met meniscusklachten aan de slag te gaan.

Knieschijf klachten

Knieschijf klachten kunnen erg vervelend en belemmerend zijn in sporten en dagelijks leven. Het gaat vaak samen met een wat vagere pijn rondom de knie, welke lastig is aan te wijzen. Hurken, traplopen of zitten met gebogen knieën kunnen erg pijnlijk zijn.

De precieze oorzaak van deze knieschijfklachten is niet bekend. Wel weten we dat in veel van deze gevallen het juist erg verstandig is om wel actief te blijven, ook als dit pijnlijk is.

Kniepees klachten / Jumpers knee

Bij kniepeesklachten is er vaak sprake van een peesirritatie precies op de aanhechting van de kniepees op de knieschijf. Dit kenmerkt zich vaak door een stijfgevoel nadat je inactief bent geweest en pijn tijdens het sporten, zeker wanneer je net begint.

Het herstel van een peesirritatie is complex. Belangrijk is om op de juiste manier een afstemming te krijgen tussen de belasting en de belastbaarheid. Anders gezegd, hoeveel kan mijn kniepees hebben en hoeveel moet mijn kniepees doen.

Knieartrose

Bij artrose is er sprake van een achteruitgang van het gewrichtskraakbeen, vaak als gevolg van het ouder worden. Artrose kenmerkt zich door klachten zoals stijfheid, pijn en zwelling.

Ondanks dat veroudering niet kan worden tegen gegaan, kan met behulp van fysiotherapie de belastbaarheid van de knie worden vergroot.

Hierdoor kan men in veel gevallen nog jaren door zonder al te veel klachten!

Totale Knie Prothese (TKP)

Bij forse knieklachten als gevolg van knieartrose kan worden gekozen voor een gewrichtsvervangende operatie, ook wel de totale knie prothese genoemd.

Hoewel u de knie niet mag overbelasten, is bewegen wel essentieel voor goed herstel. Na het krijgen van een nieuwe knie kan fysiotherapie helpen om zo snel mogelijk weer de knie goed te kunnen buigen/strekken en uiteindelijk weer te doen wat je wilt.

Runnersknee

Bij de runnersknee is er vaak sprake van een peesirritatie aan de buitenzijde van de knie. Dit kenmerkt zich vaak door een stijfgevoel nadat je inactief bent geweest en pijn tijdens het sporten, zeker wanneer je net begint.