Diabetesprogramma

In Nederland zijn ruim 1,2 miljoen mensen met Diabetes Mellitus (suikerziekte). Dit zal naar verwachting de komende tien jaar stijgen tot 1,6 miljoen. Met deze cijfers staat diabetes in de top 3 van meest voorkomende aandoeningen in Nederland. Daarnaast staat het hoog op de lijst met ziektes en aandoeningen die leiden tot het grootste verlies aan gezonde levensjaren en heeft het een zeer grote ziektelast.

Leefstijl

Veel mensen denken bij een oplossing voor diabetes aan het gebruik van medicijnen. Er is nog een mogelijkheid: het aanpassen van je leefstijl. Uit onderzoek is gebleken dat het gebruik van de juiste medicatie, voeding en lichaamsbeweging preventief kan werken om de klachten als gevolg van diabetes te verminderen.

In samenwerking met de huisartsen en de diëtist zijn wij vorig jaar aan de slag gegaan om een programma te ontwikkelen voor mensen met diabetes type 2. Dit heeft geresulteerd in het “Dia – Beter dan ooit!”- programma. Hierin bieden we 12 weken lang begeleiding in voeding, beweging en het effect hiervan op de bloedwaardes, medicatiegebruik en lichaamssamenstelling.

Begeleiding in bewegen

Gedurende het programma sport je 2x per week 60 minuten onder begeleiding van een fysiotherapeut. Tijdens deze 60 minuten wordt aandacht besteed aan het uithoudingsvermogen en krachttraining, waarbij de intensiteit van de krachttraining gedurende 12 weken fors wordt opgebouwd. De effecten van krachttraining zijn onder andere:

• Verandering in lichaamsgewicht
  • Afname % lichaamsvet
  • Afname buikvet
  • Toename van de botdichtheid
  • Toename van spiermassa
  • Afname van het HBA1c
  • Toename van de insulinegevoeligheid
  • Afname van nuchter insulineniveau
  • Verhoogde glucosetolerantie
Begeleiding in voeding

Bij de diëtist word je individueel begeleid en krijg je voedingsadviezen die goed worden afgestemd op jouw lichaam en diabetes. Daarnaast zijn er twee gezamenlijke voedingsworkshops waarin aandacht wordt besteed aan gezond boodschappen doen, etiketten lezen en het omgaan met moeilijke momenten.

Resultaat

Aan het einde van het traject worden de bloedwaardes bij de huisarts opnieuw geprikt om te kijken naar het uiteindelijke effect. Tot op heden hebben we prachtige resultaten gehaald op het gebied van de bloedwaardes, medicatiegebruik, gewicht en lichaamssamenstelling.

Het allermooiste is dat men aangeeft het gevoel te hebben meer te kunnen, beter in hun vel te zitten en minder hinder te ondervinden van hun diabetes en zelf iets te hebben gevonden waarmee ze in beweging kunnen blijven!

Heeft u vragen over of interesse in het Dia – Beter dan ooit traject, neem dan contact op met ons.