Schouderpees ruptuur

Wij helpen je verder!

De rotator cuff bestaat uit de vier dieper liggende schouderspieren waarvan de pezen als een manchet rondom de schouderkop zitten. Deze spieren zijn belangrijk voor bewegingen (met name rotaties van de bovenarm), maar ook voor de stabilisatie van de schouderkop in de ondiepe kleine schouderkom.

De oorzaak van het scheuren van de schouderpees kan een trauma zijn zoals een val. Als na een val er sprake is van een bloeduitstorting rond de schouder of blijvende pijn, eventueel met krachtvermindering, dient u erop bedacht te zijn dat één of meer pezen gescheurd kunnen zijn. Het repetitief uitvoeren van steeds dezelfde bovenhandse beweging zoals volleyballen, tennissen maar ook schilderen of veelvuldig ramen wassen zijn activiteiten die een sterke overbelasting van de pezen kunnen veroorzaken. Extreme kracht zetten op de pezen kan eveneens leiden tot een scheurvorming. Een gescheurde schouderpees komt op hogere leeftijd na een schouderluxatie (schouder uit de kom) ook nog al eens voor.

Bij Fysiotherapie Hoog Lede zullen we altijd eerst een echografisch onderzoek doen om de exacte schade in kaart te brengen. Aan de hand van de schade kan tevens bepaald worden welk beleid er gehanteerd gaat worden.

Kleinere scheuren behoeven geen operatieve behandeling. De pijn en ontsteking kunnen bestreden worden met medicijnen. U kunt de schouder een paar dagen rust geven, eventueel met een draagdoek. Daarna moet de schouder bewogen worden om de spieren te versterken, dit kan onder begeleiding van ons.

Tijdens je revalidatie door doen we verschillende testen en metingen. Deze testen en metingen worden gedaan om je vooruitgang meetbaar te maken. Onderstaand een aantal voorbeelden van testen en metingen die we doen:

– Beweeglijkheid schouder

Echografie om exacte schade in kaart te brengen