Frozen Shoulder

Wij helpen je dan verder!

De kop van de bovenarm en de kom van het schouderblad vormen het schoudergewricht. Dat gewricht is omhuld door het gewrichtskapsel welk ervoor zorgt dat de kop in de kom blijft én dat het gewricht genoeg kan bewegen. Bij een Frozen shoulder (bevroren schouder) is het kapsel ontstoken en verkort geraakt waardoor bewegingen gehinderd worden.
Het kapsel kan aan de onderkant, de voorkant of aan beide kanten van het gewricht kunnen verkorten. U kunt in de actieve of gedoofde fase zitten. De actieve fase betekent dat het kapsel geïrriteerd is en daarom veel pijn kan doen. Bij een gedoofde fase is de irritatie weg en doet de schouder minder pijn.

De oorzaak van een frozen shoulder is niet altijd aan te wijzen. Diabetes of een schildklierprobleem kunnen verband houden met het ontstaan hiervan. Soms scheurt het kapsel in bij een ongeluk. Het littekenweefsel zorgt er vervolgens voor dat het kapsel korter wordt. Een andere oorzaak voor een korter kapsel is een operatie: als u aan de schouder bent geopereerd, kan het kapsel door de irritatie van de operatie korter zijn geworden.

Een frozen shoulder gaat meestal vanzelf over binnen twee tot vijf jaar. In overleg met u bepalen we een eventuele behandeling.

Voorkom verdere irritatie van het kapsel en de slijmbeurs:

– Blijf binnen de grenzen van uw beweging,
– Vermijd pijnlijke bewegingen,
– Til uw arm niet maximaal naar voren op (dat irriteert de slijmbeurs).

Tijdens je revalidatie doen we verschillende testen en metingen waarmee we vooruitgang meetbaar maken. Onderstaand een voorbeeld van testen en metingen die we doen:

– Beweeglijkheid schouder

Frozen Shoulder herstel, laat u goed adviseren