Snapping Hip

Wij helpen je dan verder!

De term ‘snapping hip’ is Engels en betekent letterlijk ‘klikkende heup’. Bij een klikkende heup voelt u iets verspringen aan de buitenkant of de voorkant van uw heup. Daarbij kunt u een ‘klikkend’ gevoel of geluid opmerken. Over het algemeen doet een klikkende heup geen pijn. Uw heup is níet ontwricht. Een klikkende heup is dus niet ernstig, maar u kunt het gevoel wel onprettig vinden.

Een klikkende heup wordt veroorzaakt door de beweging van een spier of pees over het bot. De beweging van de spier of pees aan de buitenkant van de heup kan zorgen voor een ‘klikkend’ geluid, indien het platte deel van het dijbeen licht uitsteekt. Een andere spier die een klikkende heup kan veroorzaken, loopt van de binnenkant van het dijbeen naar het bekken. De heen- en weergaande beweging veroorzaakt zo het ‘klikkende’ geluid.

Er zijn twee verschillende vormen van snapping hip. Ten eerste de vorm waarbij de peesplaat verspringt aan de zijkant over de heup. Dit geeft meestal geen pijn. Ten tweede de variant waarbij de peesplaat verspringt over het heupkapsel aan de voorzijde van de heup. Als dit pijnlijk is, kan er sprake zijn van een peesontsteking of slijmbeursontsteking. Er wordt vaak gedacht dat het om een ontwrichting van de heup gaat, maar dat is zeker niet het geval.

Als de klikkende heup niet pijnlijk is, is er geen behandeling nodig. Als men er last van heeft, kunt u uw activiteiten hieraan aanpassen. Probeer tijdens sporten of andere activiteiten steeds herhalende bewegingen van de heup te vermijden.

Met fysiotherapie kunnen we de bewegingen van de heup optimaliseren en met rekoefeningen en krachttraining de snapping hip verminderen.

Tijdens je revalidatie doen we verschillende testen en metingen waarmee vooruitgang meetbaar kan worden gemaakt. Hieronder een voorbeeld van testen en metingen die we doen:

– Beweeglijkheid heup

Goed onderzoek is de basis van iedere behandeling