Peesontsteking van de Heup

Dan helpen wij je verder!
Therapie & Proces bij Fysio Hoog Lede

Pezen bevinden zich aan het uiteinde van spieren en zorgen voor de aanhechting van de spieren aan de botten. Een andere naam voor peesontsteking is tendinitis. Bij een peesontsteking kunt u meestal precies aanwijzen waar de pijn zit. Wanneer de oorzaak van de peesontsteking een achterliggende gewrichtsslijtage is, kan het gewricht gezwollen zijn. Een andere benaming voor een Peesontsteking is Tendinitis.

De oorzaak van een peestontsteking is vaak een blessure of overmatige prikkeling van de pees of de spier; bijvoorbeeld als een bepaalde beweging steeds herhaald wordt of door een plotselinge toename van een activiteit. Ook sporters die een te intensief trainingsprogramma volgen, kunnen een peesontsteking krijgen. Lichamelijke factoren, zoals een beenlengteverschil of standsafwijking, kunnen ook een rol spelen bij het ontstaan van tendinitis. Daarnaast spelen minder stabiele gewrichten een rol.

Bij Fysio Hoog Lede zullen we eerst een echografisch onderzoek doen om de peesontsteking en de ernst van de ontsteking vast te stellen. Aan de hand van de ernst van de ontsteking wordt het beleid bepaald. Zonder echografie kan niet bepaald worden in welke fase de peesontsteking zich bevindt.

Aan de hand van de fase van de ontsteking wordt bepaald welke behandeling succesvol ingezet kan worden.

Tijdens je revalidatie door doen we verschillende testen en metingen. Deze testen en metingen worden gedaan om je vooruitgang meetbaar te maken. Onderstaand een aantal voorbeelden van testen en metingen die we doen:

– Beweeglijkheid heup

Echo onderzoek nodig voor het bepalen van de behandelmethode