Nieuwe Heup

Wij dan helpen je verder!

De meest voorkomende klacht bij slijtage of artrose van het heupgewricht is pijn. De pijn wordt gevoeld in de lies, in de bilstreek en trekt door naar het bovenbeen tot in de knie. Verder wordt het gewricht steeds stijver. Als de slijtage toeneemt, nemen de klachten ook toe. In dat geval helpen medicatie en fysiotherapie dan vaak niet meer. Een nieuwe heup is dan meestal de oplossing. Met een nieuwe heup krijgt u meer bewegingsvrijheid en daarmee een hogere kwaliteit van leven. Een heupprothese is een heup van kunstmateriaal ontworpen, om de functie van een normale heup zo goed mogelijk na te bootsen.

Een heupprothese:

– vermindert de pijn in uw heupgewricht
– herstelt functieverlies en bewegingsbeperkingen vooral in uw dagelijkse activiteiten
– corrigeert eventuele anatomische afwijkingen van de heup

Over het algemeen blijft een kunstheup langer dan 15 jaar goed functioneren. Hoe lang uw heupprothese mee gaat is afhankelijk van verschillende factoren zoals uw lichamelijke conditie, gewicht en de belasting van uw heup. Door zware belasting kan uw heup dus eerder aan vervanging toe zijn.

Na uw Totale Heup Prothese operatie kunt u aan de slag met fysiotherapie en krijgt u vaak voor de eerste 6 weken leefregels mee vanuit het ziekenhuis of de kliniek waar u geopereerd bent. Wij komen dan bij u aan huis om met u de regels en oefeningen door te nemen.

De totale herstelperiode kan tussen de 6 en 12 maanden duren, afhankelijk van de doelstelling die u heeft met de heup.

Tijdens je revalidatie doen we verschillende testen en metingen waardoor vooruitgang meetbaar kan worden gemaakt. Onderstaand een aantal voorbeelden van testen en metingen die we doen:

– Beweeglijkheid heup

Revalidatie na een nieuwe heup