Heup Artrose

Dan kunnen wij u verder helpen!

Bij de geboorte hebben we op onze gewrichtsoppervlakken een laag kraakbeen, dat zo glad is als een biljartbal. Tijdens ons leven moet dit kraakbeen veel krachten en schokken opvangen. Hierdoor ontstaan ‘gebruikssporen’, (kleine) aantastingen of beschadigingen van het kraakbeen. Hoe groot of klein deze beschadigingen zijn, is afhankelijk van veel verschillende factoren. Hoewel een groot deel van ons lichaam het vermogen heeft zichzelf te herstellen, geldt dit maar voor een heel klein deel voor kraakbeen. De reden hiervoor is het gebrek aan doorbloeding van dit kraakbeen.

Doordat het kraakbeen niet uit zichzelf herstelt en brozer wordt naarmate we ouder worden, is de kans op klachten ten gevolge van toenemende schade, hoger op een latere leeftijd. Vaak wordt er dan gesproken over slijtage, gewrichtsslijtage of artrose. Artrose van het heupgewricht wordt ook wel coxartrose genoemd.

Bij artrose beschadigt niet alleen het kraakbeen, ook ontstaat er vaak een zwelling in de heup, een ontsteking van het gewrichtskapsel en botverdikkingen of botuitsteeksels aan de randen van het bot. Omdat het kraakbeen zelf heel erg weinig pijnreceptoren heeft, kan het niet direct pijn registreren. De pijn die ervaren wordt bij artrose komt niet direct van het kraakbeen, maar van de andere geïrriteerde structuren in de heup.

Artrose is een proces wat niet te stoppen is, door middel van fysiotherapie kunnen we het proces vertragen. Door het optimaliseren van de bewegingen in de heup en krachttraining van de spieren rondom de heup wordt er minder pijn ervaren van de artrose.

Tijdens je revalidatie door doen we verschillende testen en metingen. Doordat deze testen en metingen worden gedaan kunnen we vooruitgang meetbaar te maken. Onderstaand een aantal voorbeelden van testen en metingen die we doen:

– Beweeglijkheid heup