“Ik kan niet zomaar een probleem oplossen”

Paul kreeg aan het einde van zijn stage en het behalen van zijn opleiding direct een contract aangeboden. “Mijn stage was erg leerzaam, ik vond het ook heel gaaf om stage te lopen in de periode van de verhuizing. Het contrast tussen de oude locatie en de huidige locatie is enorm. Natuurlijk deed ik mijn best en hoopte ik op een baan na mijn afstuderen, maar dat dit zo snel zou gaan, had ik alleen durven dromen.”

Uitdaging
Paul werkt pas 2 jaar als fysiotherapeut, maar weet waar zijn uitdaging ligt. “Het is mijn doel als fysiotherapeut om klachten van mijn klanten te helpen verminderen. Ik wil dat elke klant de best mogelijke zorg krijgt die bij hem of haar past. Ik zie het dan ook als een uitdaging om mijzelf te blijven ontwikkelen. Fysiotherapie is een vak dat onderhevig is aan veranderingen, dus je moet je blijven ontwikkelen om de beste zorg te kunnen bieden.”

Betere zorg
Niet alleen is Paul bezig met het ontwikkelen van zichzelf als fysiotherapeut, maar hij denkt dat de gezondheidszorg überhaupt anders zou kunnen. “Ik denk dat het samenwerken van meerdere disciplines belangrijk is om tot hoge kwaliteit te komen. Wanneer meerdere disciplines samenwerken kan vanuit meerdere hoeken een probleem worden geanalyseerd. Zo kan tot een gezamenlijk behandelplan worden gekomen om de doelen van de klant zo optimaal mogelijk te realiseren.

Binnen Medisch Centrum Hoog Lede heb ik mij bezig gehouden met het opzetten van het “Hartrevalidatieprogramma”. Dit is een programma dat is ontwikkeld samen met cardioloog Drs. Klomps, de huisartenpraktijken en Nutrifit Diëtistenprakijk. Het is een preventief programma voor mensen met een verhoogd risico op hart- en vaatziektes, maar het programma kan daarnaast ook worden ingezet na de revalidatie in het revalidatiecentrum.”

Inzicht en uitleg
Een klant helpen is niet altijd makkelijk, maar Paul vindt dat een aantal dingen echt een bijdrage kunnen leveren. “Ik ga er natuurlijk altijd voor dat een klant minder klachten ervaart, maar soms is dit lastig. Ik merk dat het enorm helpt als klanten uitleg krijgen en daarmee dus meer inzicht in hun klacht en de weg naar herstel. Als het voor een klant duidelijk is wat de oorzaak een klacht is en hij of zij daar zelf invloed op kan uitoefenen, zie ik vaak een beter en sneller herstel. Mensen moeten echt gaan beseffen dat wij niet zomaar een probleem kunnen oplossen, maar dat hun eigen gezonde gedrag en inzet daarvoor essentieel is.”

About the author

Leave a Reply

× App met ons voor een afspraak!