De tenniselleboog: wat is het en hoe lossen we het op?

De zogenaamde Tenniselleboog is een lastige klacht die ontstaat bij sporters die de arm veel gebruiken of bij mensen die in hun dagelijks leven de arm veel en eenzijdig belasten, bijvoorbeeld voor hun werk.

Wat is een tenniselleboog nu precies?

Een tenniselleboog is over het algemeen een peesirritatie ter hoogte van het botpunt aan de buitenzijde van de elleboog. Hier hechten de pezen van spieren uit de arm aan het bot. Een peesirritatie noemen we ook wel een tendinopathie. Een ontsteking hoeft niet altijd de oorzaak van de klachten in de pees te zijn. Pijnklachten kunnen ook aanwezig zijn zonder ontsteking. Hierdoor maken we onderscheid tussen een peesirritatie en een peestendinopathie.

Hoe stellen we een “tenniselleboog” of tendinopathie vast?

Normaal gesproken komt u bij de fysiotherapeut met uw klacht. De fysiotherapeut vraagt uw klachten uit, doet wat testen, drukt in de elleboog en zegt: ”ja, dit is een tenniselleboog”. Het proces dat volgt is vaak dat er fricties (hard drukken) worden toegepast in de behandeling. Dit kan zeker effectief zijn, alleen geldt dit niet voor iedere tenniselleboog.

Bij Fysiotherapie Hoog Lede doen we het anders. Aangezien wij met testen geen betrouwbare uitspraak kunnen doen wat er daadwerkelijk aan de hand is, maken wij gebruik van Echografie. Door middel van Echografie kunnen we binnenin de elleboog kijken naar de peesstructuren en op deze manier kunnen we zien of er sprake is van een peesontsteking of een peesirritatie. Bij erg langdurige klachten kan er kalkvorming ontstaan in peesstructuren en ook dit kunnen we constateren met het maken van een echo.

Wij vinden dat Echografisch onderzoek een diagnostisch middel is dat toegepast moet worden op een elleboog. Als er een peesontsteking te zien is, is namelijk fricties niet de juiste manier van behandelen.

Hoe behandelen jullie dan wel bij Fysiotherapie Hoog Lede?

Naar aanleiding van de diagnostiek die we doen met Echografie kunnen we een duidelijke diagnose stellen en de locatie van de klacht bepalen. Vanuit daar hebben we een aantal mogelijkheden tot behandelen. Het is per diagnose bepalen welk beleid uiteindelijk toegepast gaat worden.

Behandelmogelijkheden:

• Shockwave
  • EPTE
  • Dry Needling
  • Oefeningen / Fricties

Shockwave en EPTE zijn specifieke behandelmethodes die zich richten op het herstel van een tendinopathie. Beide behandelmethoden zijn erg effectief en met het juiste beleid hebben we vaak resultaat na 4 tot 6 behandelingen.

Als er geen tendinopathie aanwezig is, maar welk pijnklachten kiezen we ervoor om Dry Needling of oefeningen en fricties te doen.

Voor meer informatie neem contact met ons op of lees hier verder.

About the author